Baskın milliyetçi anlatıya direnmek

Etnomüzikolog Valentina Monsurrò, Eritre diasporasındaki müzik festivalinden hareketle milliyetçi propaganda ve etnik kimlik sorununu aktarıyor.
Aralık '21

Diaspora topluluklarında müzik önemli bir rol oynar. Üyelerini birleştirir, hatırlama anları yaratır ve Valentina Monsurrò’nun savunduğu gibi, aynı zamanda siyasi kontrol için bir araç görevi görür. Etnomüzikolog Monsurrò, Eritre diasporasındaki en önemli etkinlik olan İtalya’daki Bologna Festivali’nin durumunu, milliyetçi propaganda ve etnik kimlik arasında bir yerde olduğunu anlatıyor.

Eritre’de, her grubun kendi dili, dini ve müzik gelenekleri olan dokuz tanınmış etnik grup yaşıyor. Etiyopya’dan bağımsızlığının kazanıldığından bu yana hükümet, Eritre toplumunun bölgesel ve ulusal sınırlarda birleşik olduğu imajını destekliyor. Bununla birlikte, İtalya’daki Bologna Festivali’nin tarihi Eritreli etnik gruplar arasındaki dengesiz güç ilişkilerine ışık tutuyor ve müziğin onları nasıl yansıttığını ve aracılık ettiğini gösteriyor. Festival, kurtuluş mücadelesi için bağış toplamak amacıyla 1970’lerde başlatıldı ve o zamandan beri diasporanın en önemli etkinliği haline geldi. Aşağıdaki videoda Berhe Gile Meshesh 1990 yılında festivalde sahne alıyor.

Eritre diktatörlüğe dönüştüğünde, festivalin rolü savaşın yıktığı ülkeye ahlaki ve mali destek sağlamaktan, Eritre’nin kültür elçileri gibi davranan ve izleyicilere vatansever mesajlar iletilen müzisyenlerle birlikte rejim için bir propaganda aracı olarak hareket etmeye dönüştü.

Hükümet tarafından düzenlenen etkinliklere azınlık gruplarının katılımının olmaması, Eritre toplumu içindeki marjinalleşmelerini yansıtıyor. Ali Abdullah Ahmet, Londra’da yaşayan bir Saho müzisyeni. Saho Eritre’nin üçüncü büyük etnik grubu ve toplam nüfusun yaklaşık% 4’ünü temsil ediyor. Ahmet genç yaşta Eritre’den ayrıldı, Sudan’a ve ardından İngiltere’ye taşındı. Ülkesinin siyasetinin diasporada müzik yapımını nasıl etkilediğini açıklamak için «kendine güven» (yani hükümetin dış yardımı kabul etme konusundaki isteksizliği) ideolojisine atıfta bulunuyor:

Yabancı müzik dinlemeyin, yabancı yemek yemeyin, yabancı elbise giymeyin (…) Eritre’de artık Tigrinya olan baskın bir kültür var (…) Herhangi bir müzik dükkanına giderseniz, Eritre müziği ararsanız, yüz tane CD Tigrinya müziği varken, rafta Saho müziğini pek zor bulacaksınız.

Ali’nin şarkılarının abartılı bir siyasi yorumu olmasa da, Eritreliler arasında daha çok konuşulan diğer diller yerine Saho’da şarkı söylemesi, baskın milliyetçi anlatılara karşı bir direniş eylemi olarak görülebilir. Melodileri gelenek ve moderniteyi birleştirirken, sözleri Saho topluluğunun kültürel mirasını korumanın ve tanıtmanın önemi hakkında farkındalık yaratıyor. Örneğin, aşağıdaki şarkı, Saho ebeveynlerine, gelecek nesiller için korumak için çocuklara dillerini öğretmelerini söylüyor.

Ya milliyetçi görüşleri teşvik ederek ya da egemen ideolojinin aksine kültürel kimliğin bir göstergesi olarak çalışarak, diasporada müzik yapmak eylemi Eritre siyasetinden etkileniyor. Bununla birlikte, Bologna’daki muhalif gruplar tarafından düzenlenen ve son on yıllarda giderek daha tartışmalı hale gelen Eritre diaspora festivaline belediyenin verdiği desteği çekmesine yol açtı. Bu olay diasporada eleştiri ve kırgınlığın arttığını gösteriyor. Ayrıca, sansürle mücadeleye katkıda bulunarak ve muhalif Eritrelilerin görüşlerini ifade etme özgürlüğünü yeniden kazanarak müziğin memleketlerindeki siyaset üzerinde nasıl bir etki yaratabileceği konusunda soru işaretleri yaratıyor.

Valentina Monsurrò ✪

Luisa Capetillo
Önceki

Küba anarşist yayıncılığını diriltmek

Cynan Jones ve Uzun Kuraklık
Sonraki

Cynan Jones ve Uzun Kuraklık