İtalyan sinemasında progressive rock etkisi

Dario Argento'nun 1977 tarihli filmi Suspiria'nın müziklerini yapan Goblin'i bir "constant" olarak düşünürsek, İtalyan sinemasında yoğun bir progressive rock etkisi olduğu iddiasını, gerçek olması umuduyla ortaya atıyoruz

Dario Argento’nun 1977 tarihli filmi Suspiria’nın müziklerini yapan Goblin’i bir “constant” olarak düşünürsek, İtalyan sinemasında yoğun bir progressive rock etkisi olduğu iddiasını, gerçek olması umuduyla ortaya atıyoruz.

Aslında konunun derinliği The Exorcist’e uzanıyor. Filmin açılışında Mike Oldfield’in Tubular Bells’in açılış müziği kullanılmıştı. Sonuç o kadar etkileyici olunca, benzer ruh halini yansıtmak için bu yola aşina denemelere girişildi. Bunun ilk akla gelen ve en önemli örneği, Suspiria’nın müziklerini Goblin’in yapmasıdır. Ancak 1977 yılında gerçekleşen bu olaydan önce Goblin yine bir Argento filmi olan [Deep Red]’de yer almıştı. Sonraları kült olacak bu filmin 1975 yılında çıkan plağındaki orjinal müziği 29 dakika sürerken, ilerleyen yıllarda daha önce yayınlanmamış ve 40 dakika süren besteci Giorgio Gaslini ve Goblin çalışmaları da eklenmiştir.

Ara not: Üniversitenin ilk gününde ilk derste ilk anda, yanıma saçlarını arkaya taramış, esmer tenli iri biri oturdu. Bir süre bakıştıktan sonra, “Merhaba” dedi. Merhaba diye karşılık verip kendimi tanıttıktan sonra, “Benim adım X ama bana italyan der misin?” dedi. Sonra bir kartvizit uzattı. Üzerinde ismi yazıyordu, evet: İtalyan. “Tabi ki derim neden olamsın?” İkinci derste yerimi değiştirdim. Bu kelimeye gayri normal biçimde saplantılı olmam bu tanışmaya rastlayabilir.

Bu noktada, ortada bir “İtalyan progressive rock” ortamı var mı diye sormak gerekiyor, ki cevabımız coşkulu bir evet olacaktır. Genesis ve Van der Graaf Generator gibi grupların etkisiyle hareket eden 70’li yılların ortasında kurulan gruplar bu akıma dahil edilebilir. 1970’li yılların başında İngiliz Van der Graaf Generator’ın Pawn Hearts isimli albümünün İtalya müzik listelerinde 12 hafta bir numarada kalması, İtalya’daki müzik ortamının o dönemde ne kadar ilginç olduğu hakkında bir fikir verebilir. Bu dönemde öne çıkan İtalyan grupları arasında Cervello, Museo Rosenbach, Alusa Fallax, Apoteosi, Murple, Alphataurus, Gruppo 2001, Locanda Delle Fate, Maxophone, RIO ve Semiramis örnek olarak verilebilir.

Hatırlanası İtalya progressive rock konsept albümler listesi:

Sonsöz yerine, eksiği olsa da, ileride birilerine lazım olabilir düşüncesiyle, gayrı resmi bir İtalyan sinemasına dahil/İtalyan sinemasından etkilenen-kopyalanan filmler ve onların müziklerini yapan İtalyan progressive gruplarının/müzisyenlerin seceresini çıkaralım. ✪

  • Cannibal Holocaust (Main theme) – Riz Ortolani
  • Death Dies (Profondo Rosso) – Goblin
  • Zombie Flesh Eaters (theme) – Fabio Frizzi
  • Sighs (Suspiria) – Goblin
  • Suoni Dissonanti (City of the Living Dead) – Fabio Frizzi
  • Flashing (Tenebrae) – Goblin
  • Adulteress’ Punishment (Cannibal Holocaust) – Riz Ortolani
  • Suspiria – Goblin
  • Voci Dal Nulla (The Beyond) – Fabio Frizzi
  • Deep Shadows (Profondo Rosso) – Giorgio Gaslini & Goblin
  • L’alba Dei Morti Viventi (Dawn of the Dead) – Goblin
  • Suono Aperto (The Beyond) – Fabio Frizzi
  • Markos (Suspiria) – Goblin
  • The Dead On Main St/Voodoo Rising (Zombie Flesh Eaters) – Fabio Frizzi
  • Escape From The Flesh Eaters (Zombie Flesh Eaters) -Fabio Frizzi
  • Roller (Albüm) – Goblin