Fotoğraflar: Agustín Victor Casasola (1874-1938), Meksika Devrimi sırasında (1910-1920)
Meksika’da corrido, işçi sınıfının romantik şarkı geleneğini yansıtır. İşçi ve köylülerin İspanyolca duygularını, ne düşündüklerini, gün içindeki kazanımlarını, yenilgilerini, acılarını, mutluluklarını anlatan kolektif hafızasıdır. Halkın dile gelmesidir. Ülkede basın yoluyla bilgi akışının imkansızlaştığı anlarda iletişim kanalı olarak da kullanılmış ve bilgi akışı sağlamıştır. Bir corrido’da isminin geçmesi kolay değildir. Sadece, gerçekten çok önemli olaylar ve isimler yer alabilir, fakat ülkenin özellikle iç kısımlarındaki günlük hayatın ölümsüzleştiği hikayeleri anlatır.
Corrido’da doğaçlamanın önemi büyüktür. Dil yalındır ve melodi basit, akılda kalıcıdır. Poetik oyunlara girilmez, ritm yapıdan önemlidir, ritmi yaratmak, aynı melodiyi farkı dizelerle sürekli söylemek önemlidir. Meksika’nın ulusal kimliğinin ortaya çıkışının, ülkenin bağımsızlığının özellikle Meksika Devrimi’nin , Porfirio Díaz gibi Meksika’nın Avrupalılaştırılma mücadelesini, üstten alta kültür zerkine karşı toplumsal reddedişin corrido’ların yaygınlaşmasını sağladığı söylenebilir.
Emiliano Zapata, Pancho Villa, Pascual Orozco ve Álvaro Obregón gibi Díaz ve benzerlerinin elindeki iktidara isyan eden ve direnenlerin şarkıları.
La Rirelera, Demiryolu İşçisi, Villa ile savaşan ayrılmış fraksiyonlardan birindeki kadının ağzından, silahlar, istasyondan ayrılırken sevdiklerini götüren trenler ve asker olmadıkları halde gerekirse savaşanları anlatıyor.
http://www.youtube.com/watch?v=8_Sd-eLpbyA
La Adelita, Meksika Devrimi’nde etkin şekilde yer alan kadınlar ve çocukları anlatıyor
http://www.youtube.com/watch?v=LwpJEcXurLI
El Mayor de los Dorados, Panço Villa’nın savaşan gerillasını anlatıyor.
Kara at, Caballo Prieto Azabache, Villa’nın gerillasının tam bir askeri idam etmek üzereyken askerin hayatını kurtaran atına ağıdı.
http://www.youtube.com/watch?v=2MYGqJDsYhE
✪