Sinema ekranının ticareti kamuya temas edince, işler planlandığı şekilde ilerlemeyecektir. Bir Artı Bir’in sinema tarihine kazınan anı, Jean-Luc Godard’ın I. Quarrier’in suratına yumruk atmasıdır, evet. Sebep Bir Artı Bir’in sonunun değiştirilmiş olması denir. Asıl sorun, filmin gösteriminin planlanan eş gösterim yerine sadece prodüktör çekimiyle sinemada yer almasıdır. Godard, gösterimi yapılan sinemaya cebinde sağlam miktarın yazılı olduğu bir çekle girer ve Quarrier filmi sunarken sahneye fırlar, izleyiciden paralarını geri talep etmelerini, şu an gösterimi gerçekleştirenler gibi “burjuva faşistler” yerine Eldridge Cleaver Fonu’na hibe etmelerini ister.
İsim değiştirmenin Godard için anlamı şu nedenle önemlidir: Bir Artı Bir 1968 Mayıs’ında Sorbonne’da öğrencilerin duvarlara yazdığı slogandır ve prodüktörlerin Sympathy for the Satan seçiminin yanında, devrimci yaratım ve yıkım kavramlarına daha yakın olduğundan Godard tarafından özellikle seçilmiştir. Duvarlara fırça ve boya ile “Cinemarxist, Democracy, Mao…” yazılırken, eş zamanlı bir yapım/yıkım filmi akacaktır. Akacak boya kana karışmayacaktır. Rolling Stones elemanı B. Jones tutuklanır, Paris’te öğrenciler polise karşı sokaklardadır, Teksaslı bir Nazi, Demokrasi isimli bir kız ve siyah bir militan arasındaki aşk hikayesi kargaşanın paralelinde ilerleyecektir. Filmin ham hali, Godard versiyonu, Rolling Stones kayıt aşaması, Kara Panterler, grafiti ve Marksizm ile yürüyor. Yürüyor. Yürüyor. Bir Godardhisseden dostumuzun dediği gibi, “Yürümek düşünmektir.”
One Plus One
British Sounds
✪